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Development of a partial maturity model for learning ecosystems in organizations based on the framework of Schmitz & Foelsing and first empirical assessment

  • The Learning Ecosystem approach is gaining popularity as it helps organizations adapt flexibly to changing environmental conditions and the demands of the VUCA (volatile, uncertain, complex, and ambiguous) world. The strength of its organizational support thereby increases with the maturity of the Learning Ecosystem. However, no comprehensive model that adequately represents this maturity currently exists. The aim of this thesis is to fill this gap by developing a comprehensive Learning Ecosystem Maturity Model, which is based on the Learning Ecosystem approach by Schmitz and Foelsing, and leverages various existing maturity models. Ten different design dimensions are examined and for each, five levels of maturity operationalized. The Learning Ecosystem Maturity Model enables organizations not only to identify the current development status of their Learning Ecosystem but also to derive potential areas for improvement and measure the progress. During the development of the model, specific design criteria such as clear problem definition, practitioner relevance and consideration of existing models were taken into account to ensure the model's quality. The maturity model is initially assessed through a web-based survey with an exploratory nature. This assessment and its descriptive analysis provide first insights into the current state of development of organizations, allowing for some preliminary implications. It was observed that there is significant potential for improvement, particularly in the dimensions of structures, leadership, data architecture, and analytics. Due to the identified correlation of maturity across all dimensions, they have a constraining impact on the growth of the entire Learning Ecosystem. Overall, only 15% of the participants organizations work within a mature Learning Ecosystems, which is reached with level 4 of the maturity model. Certain limitations of the model and the study were identified, which should be considered in future research. Suggestions for future research include refining the model further, incorporating additional perspectives, weightings, and actionable recommendations.
  • Der Lernökosystem-Ansatz gewinnt zunehmend an Beliebtheit, da er Organisationen dabei unterstützt, flexibel auf sich verändernde Umweltbedingungen und die Anforderungen der VUCA-Welt (volatil, unsicher, komplex und mehrdeutig) zu reagieren. Die Stärke der organisationalen Unterstützung steigt dabei mit der Reife des Lernökosystems. Jedoch existiert derzeit kein umfassendes Modell, das diese Reife angemessen darstellt. Das Ziel dieser Arbeit besteht darin, diese Lücke zu schließen, indem ein umfassendes Modell zur Reife von Lernökosystemen entwickelt wird. Dieses Modell basiert auf dem Lernökosystem-Ansatz von Schmitz und Foelsing und nutzt verschiedene bereits vorhandene Reifegradmodelle. Es werden zehn unterschiedliche Gestaltungsdimensionen untersucht, für jede davon werden fünf Reifegrade operationalisiert. Das Lernökosystem Reifegradmodell ermöglicht es Organisationen nicht nur den aktuellen Entwicklungsstand ihres Lernökosystems zu identifizieren, sondern auch potenzielle Verbesserungen abzuleiten und den Fortschritt zu messen. Bei der Entwicklung des Modells wurden spezifische Gestaltungskriterien wie die klare Problemdarstellung, Relevanz für Praktiker und Berücksichtigung vorhandener Modelle beachtet, um eine hohe Qualität des Modells zu gewährleisten. Das Reifegradmodell wurde durch eine webbasierte Umfrage mit explorativem Charakter ausgewertet. Die deskriptive Analyse der Ergebnisse liefert erste Ein-blicke in den aktuellen Entwicklungsstand von Organisationen und ermöglicht einige vorläufige Implikationen. Es wurde festgestellt, dass es insbesondere in den Dimensionen Strukturen, Führung, Datenarchitektur und Analytik erhebliches Verbesserungspotenzial gibt. Aufgrund der festgestellten Korrelation der Reife aller Dimensionen wirken sie beschränkend auf das Wachstum des gesamten Lernökosystems. Insgesamt agieren nur 15% der teilnehmenden Organisationen in einem reifen Lernökosystem, das mit Stufe 4 des Reifegradmodells erreicht wird. Einschränkungen des Modells und der Studie wurden identifiziert, die in zukünftigen Forschungen berücksichtigt werden sollten. Vorschläge für zukünftige Forschungen sind eine weitere Verfeinerung des Modells, die Einbeziehung zusätzlicher Perspektiven, Gewichtungen und handlungsorientierter Empfehlungen.

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Metadaten
Author:Talitha Müller
URN:urn:nbn:de:bsz:951-opus-4596
Subtitle (English):Bachelor’s thesis to obtain the academic degree of Bachelor of Science from Pforzheim University in the study program Human Resource management in the summer term 2023
Publisher:Hochschule Pforzheim
Place of publication:Pforzheim
Referee:Anja SchmitzGND, Cathrin EireinerGND
Advisor:Anja Schmitz
Document Type:Bachelor Thesis
Language:English
Year of Completion:2023
Publishing Institution:Hochschule Pforzheim
Granting Institution:Hochschule Pforzheim
Date of final exam:2023/07/31
Release Date:2024/08/15
Tag:Lernökosystem; Schmitz & Fölsing
Learning Ecosystem; Maturity model; Schmitz & Foelsing
GND Keyword:Lernökosystem
Page Number:VII, 94
DDC classes:300 Sozialwissenschaften / 330 Wirtschaft
Classification of Pforzheim University:Teilbibliothek Technik, Recht und Wirtschaft / Wirtschaftswissenschaften
Licence (German):License LogoCreative Commons - CC BY-NC-ND - Namensnennung - Nicht kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International